Óravázlat
Osztály:6. osztály
Időpont: 2010. április 15.
Tantárgy: Matematika
Témakör: Környezetvédelmi „zöld” hetekhez kapcsolódó szöveges feladatok
Tananyag: Arányossági következtetést kívánó szöveges feladatok
Oktatási cél: Az arányos osztás gyakorlati alkalmazásai életszerű feladatokon keresztül.
Összetartozó értékpárok, egyenesen, illetve fordítottan arányos mennyiségek gyűjtése, csoportosítása. Grafikonok értelmezése, grafikus ábrázolás. Mérés különböző léptékekkel, egységekkel – mérőszám változásának megfigyelése.
Nevelési cél: Valós életből vett problémák felismerése, matematikai leírása és megoldása, ellenőrzési igény kialakítása.
Óra menete
Ø Házi feladat ellenőrzése
Ø Ismétlés: egyenes és fordított arányosságról tanultak
Ø Csoportok alakítása (környezethez kapcsolódó, azonos területhez tartozó fogalmat húzó tanulók alkotnak egy - egy csoportot)
Ø Feladatok megoldása (a 4 fős csoportok együtt dolgoznak, minden feladatot ellenörzünk frontálisan is)
1.) Ráhangolódás
Töltsd ki a TOTÓ-t!
1 – ha olyan összefüggést találsz, hogy a két mennyiség együtt csökken, vagy együtt nő
2 – ha olyan összefüggést találsz, hogy, ha az egyik mennyiség nő, akkor a másik csökken
x – ha nem található az 1.-höz és a 2.-hoz hasonló összefüggés (vagy csak nagyon távoli)
| Van-e összefüggés? | 1 | 2 | x |
1. | Egy karácsonyfa ára és magassága között. |
|
|
|
2. | Aliz cicáinak száma és Aliz életkora között. |
|
|
|
3. | Gábor otthon eltöltött ideje és az iskolában eltöltött ideje között. |
|
|
|
4. | Táblás csokoládé tömege és a csoki íze között. |
|
|
|
5. | Egy csúszda hossza és a rajta végigmenő csiga haladási ideje között. |
|
|
|
6. | Egy könyv elolvasott és el nem olvasott lapjainak száma között. |
|
|
|
7. | Bence bácsi testsúlya és életkora között. |
|
|
|
8. | A családtagok száma és a család élelmiszerre költött pénzének mennyisége között. |
|
|
|
9. | A CD-n már meghallgatott dalok és a még nem meghallgatott dalok között. |
|
|
|
10. | A sütemények száma és a felhasznált liszt mennyisége között. |
|
|
|
11. | Egy épület magassága és kora között. |
|
|
|
12. | A lakásban elfogyasztott víz mennyisége és a vízszámla végösszege között. |
|
|
|
13. | A villanykörte korának és fényének erőssége között. |
|
|
|
13+1. | A nyomtatott lapok száma és a nyomtató patronjában levő tinta mennyisége között. villanykörte korának és fényének erőssége között. |
|
|
|
/Bizonyos esetekben többféleképpen is vélekedhetünk. Pl. a 13+1-ben a válasz csak addig
helyes, amíg nem cserélünk patront. A 10-es is csak akkor igaz, ha egyféle süteményről van szó, és egyforma darabokat készítünk belőle. Bence testsúlya és életkora esetében jó
válasznak fogadhatjuk el azt is, ha valaki az 1-es választ pipálja ki. A karácsonyfa magassága
és ára pedig csak akkor növekednek együtt, ha ugyanaz a fajta fenyő árát vizsgáljuk
ugyanannál az eladónál. A tanulók megoldásait közösen ellenőrizzük, majd értékeljük./
2.) Gyűjtsél minél több példát a következőkre:
a) Két mennyiség között olyan összefüggés van, hogy vagy együtt csökkennek, vagy együtt
nőnek!
b) Két mennyiség között olyan összefüggés van, ha az egyik nő, akkor a másik csökken!
c) Két mennyiség között nincs az a) feladatban vagy a b) feladatban felsorolt összefüggés!
Próbálj a projekthét keretében tartott előadásokhoz kapcsolódó példákat írni!
3.) Jegyezd le matematikai jelekkel a szöveges feladatokat, oldd meg, majd ellenőrizd a megoldásokat!
a) Ha egy család 1 héten 120 liter szemetet termel, akkor 430 család 1 héten mennyi szemetet termel, ha feltételezzük, hogy minden család ugyanannyi szemetet termel hetente?
b) Ha egy szemetes autó tartálya 5 m3, hány fordulóval tudja elszállítani az összes szemetet?
c) Hogyan változik a fordulók száma, ha 1 szemetes autó helyett 2, 3, … szemetes autó dolgozik?
4.) Keress egyenes arányosságot! Az összetartozó mondatokat kösd össze!
5.) Egy háznak az alapját markolóval ássák ki, a kiásott földet teherautóval szállítják el. A
következő grafikonon ábrázoltuk az eltelt időt és azt, hogy ez alatt az idő alatt hány teherautót
rakott meg a markoló. A grafikon alapján töltsd ki a táblázatot!
a) Mennyi idő alatt tölt meg a markoló 1 teherautót?
b) 2 óra alatt hány teherautót tölt meg a markoló?
c) Az alap teljes kiásásához 120 teherautónyi földet kell kiásni. Hány óra alatt végez a
markoló?
d) Egy nap a markolóval 8 órát dolgoznak. Hány nap alatt ássák ki az alapot?
Ø Összefoglalás
Ø Csoportok munkájának értékelése
Ø Házi feladat adása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése