2010. augusztus 3., kedd

“Zöld hetek”

A TÁMOP 3.1.4-08/2-2009-0075 számú pályázat keretében megvalósított három hetet meghaladó “Zöld hetek” elnevezésű projekt óravázlatai.

Óravázlat

Iskola: Kazay Endre AMK Általános Iskolája Vértesacsa

Osztály: 8. osztály

Tanít: Hompó Katalin

Időpont: 2010. április 19.

Témakör: Környezetvédelmi „zöld” projekt hetek

Tananyag: A környezet hatása egészségünkre l.

Oktatási cél:

Legyenek tisztában az ember környezet-átalakító tevékenységének kedvező és kedvezőtlen hatásaival, és azzal, hogy e hatások hogyan árthatnak egészségünknek. Ismerjenek meg különböző megoldásokat a kedvezőtlen környezeti hatások kiküszöbölésére, mérséklésére, és legyenek tisztában azzal, milyen fontos ez a jövő szempontjából.
Fogalmak: civilizációs betegség / ártalom, lokális, regionális, globális hatás, passzív és aktív beavatkozás.

Képzési cél:

Legyenek képesek bonyolultabb, több tényezős összefüggések átlátására. Tudják értelmezni egy táblázat adatait, tudjanak az összehasonlításokból következtetéseket levonni, gyakorolják az adott szempont szerinti gyűjtőmunkát.

Nevelési cél:

Lássák és érezzék át az összefüggést a környezet és az ember egészségi állapota között. Ismereteik birtokában legyenek tudatos fogyasztók, tegyenek meg mindent környezetük és egészségük védelmében.
Legyenek nyitottak az új megoldások felé, ismerjenek új magyar felfedezéseket e témában, legyenek büszkék a hazai fejlesztésekre, és alakuljon pozitív jövőképük a saját lehetőségeiket tekintve.

Az óra menete

Előkészítés, motíváció

Az előző órán kapott önálló feladat eredményeinek megbeszélése:
A feladat volt: nézzenek utána, mit nevezünk civilizációs betegségnek, és gyűjtsenek ilyeneket.

Célkitűzés:

Nézzük meg, pontosabban mik a kiváltó okok, és mit tehetünk ellenük!

l. Okok és következmények

1. Alapvető ok: az ember környezet-átalakító tevékenysége és civilizált életmódunk.

Soroljuk fel, mit köszönhetünk ennek! Villanyáram, vezetékes víz,
gázfűtés, gépkocsi, telefon, stb.
A Föld minden lakója egyformán élvezi ezeket az előnyöket?
Nem.
A kedvezőtlen, káros hatások jó része azonban nem csak azokat az embereket, vidékeket, országokat érinti, ahol előidézték őket.
Hozzunk példákat olyan környezeti károkra, amelyek a keletkezés helyétől távol is hatnak!
Talajvíz, folyók, tengerek, levegő
szennyezése, ózonlyuk,
atom-katasztrófák, konkrét példák.

A káros hatások legtöbbször regionálisak vagy globálisak.
(Lokális, regionális, globális – fogalmak tisztázása)
A következmények nemcsak térben, de időben is eltolódhatnak.
Például milyen hatásoknak várhatók évek múlva következményei?
Dohányzás, légszennyezés,
sugárfertőzés, gyógyszerek, stb.

2. Gyakori betegségek és okaik

A tankönyv 62. oldalán lévő táblázatában a leggyakoribb magyarországi halálokként szereplő betegségcsoportokat és ezek ausztriai előfordulási értékeit láthatjuk.

ártalmak

Magyarország

Ausztria

szív- és keringési betegségek

53%

20,9%

daganatos betegségek

30%

21,6%

balesetek

5,1%

6,2%

májzsugor

3,2%

-

öngyilkosságok

3%

2,4

légúti betegségek

2,8%

-

Mire következtethetünk az adatok összehasonlításából?

Egy káros hatás többféle betegséget, ártalmat okozhat, és egy betegségnek is általában több oka van. Mégis észrevehető bizonyos hatások és betegségek kapcsolata. Próbáljuk meg a leggyakoribb betegségek felől összegezni az okokat!

A leggyakoribb súlyos betegségek okait gyűjtjük közös munkával táblázatba a táblán, és a füzetükben.

betegség

Kiváltó okok

szív- és keringési betegségek

Dohányzás, rostban, vitaminokban, gyümölcsben, zöldségben szegén, koleszterinben gazdag táplálkozás, elhízás, stressz, mozgásszegény életmód

daganatos betegségek

- Dohányzás: tüdőrákosok (90%-a), a gége, garat, szájüregi, vese, és hólyag daganatos betegek között is több a dohányos,
- levegőszennyezés,
- bizonyos élelmiszer-adalékok, pörkölt, füstölt ételek, vitamin-és rostszegény étrend,
- alkohol (máj, garat, nyelőcső)
- ultraibolya sugárzás – ózonlyuk – freonok, magaslégköri repülők: melanoma
- káros sugárzások
- az immunrendszer gyengülése, stb.

májzsugor

- alkohol

légúti betegségek

- dohányzás
- levegőszennyezés
- veszélyes munkahelyek (bányák, útépítés, hulladéklerakó) azbesztpor

Folytathatjuk a táblázatot néhány közvetlen halálokként nem szereplő, de népbetegsének számító kórral, mint a fogbetegségek, allergiás és mozgászervi betegségek.

ll. Mit tehetünk ezek ellen?

1. A beavatkozás kétféle módja: passzív és aktív védekezés
Passzív: a hatást mérsékeljük, a tüneteket kezeljük. Pl. füldugó a zaj ellen.
Aktív mód: a kiváltó okot szüntetjük meg, vagy mérsékeljük, pl. csendesebb gépek

Mondj példát a kétféle védekezésre

pl.az allergia esetén!

A jobb megoldás általában az aktív védekezés, de erre nem mindig van mód, illetve nem mindig elegendő.

2. Új magyar megoldások környezetünk és egészségünk védelmére

Az előző héten látogattuk a 100 csoda – a jövő születése című kiállítást.
Az ott bemutatott találmányok közül kell adott szempontok szerint gyűjteni, ehhez a kiállítás internetes oldalait is felhasználhatják a tanulók.

1. csoport:

Olyan módszereket, találmányokat gyűjt, amelyek a levegő, a víz, vagy talaj szennyezését csökkentik, illetve tisztítását végzik korszerűbb, vagy hatékonyabb módon.

2. csoport:

Az egészségesebb életmódot segítő találmányokat gyűjti össze.

3. csoport:

Energiatakarékos találmányokat és eljárásokat gyűjt.

4. csoport:

A hulladékok újra felhasználásával készülő termékeket, találmányokat gyűjti.

Lehetnek átfedések is, azaz egy találmány több csoport gyűjtésében is szerepelhet.
Pl. a gyümölcskávé azegészséges életmódot segítő, és a hulladékot hasznosító csoportosításban, vagy a pneumobilok és a hibridhajtású autó az nergiatakarékos és a légszennyezést csökkentő kategóriában.

Megbeszélés:

A csoportok „szóvivői” ismertetik a gyűjtés eredményét, és megbeszéljük, szerintünk melyek azok a találmányok, amelyekkel biztosan fogunk találkozni remélhetőleg.

 

Óravázlat

Iskola: Kazay Endre AMK Általános Iskolája Vértesacsa

Osztály: 8. osztály

Tanít: Hompó Katalin

Időpont: 2010. április 19.

Témakör: Környezetvédelmi „zöld” projekt hetek

Tananyag: A környezet hatása egészségünkre l.

Oktatási cél:

Legyenek tisztában az ember környezet-átalakító tevékenységének kedvező és kedvezőtlen hatásaival, és azzal, hogy e hatások hogyan árthatnak egészségünknek. Ismerjenek meg különböző megoldásokat a kedvezőtlen környezeti hatások kiküszöbölésére, mérséklésére, és legyenek tisztában azzal, milyen fontos ez a jövő szempontjából.
Fogalmak: civilizációs betegség / ártalom, lokális, regionális, globális hatás, passzív és aktív beavatkozás.

Képzési cél:

Legyenek képesek bonyolultabb, több tényezős összefüggések átlátására. Tudják értelmezni egy táblázat adatait, tudjanak az összehasonlításokból következtetéseket levonni, gyakorolják az adott szempont szerinti gyűjtőmunkát.

Nevelési cél:

Lássák és érezzék át az összefüggést a környezet és az ember egészségi állapota között. Ismereteik birtokában legyenek tudatos fogyasztók, tegyenek meg mindent környezetük és egészségük védelmében.
Legyenek nyitottak az új megoldások felé, ismerjenek új magyar felfedezéseket e témában, legyenek büszkék a hazai fejlesztésekre, és alakuljon pozitív jövőképük a saját lehetőségeiket tekintve.

Az óra menete

Előkészítés, motíváció

Az előző órán kapott önálló feladat eredményeinek megbeszélése:
A feladat volt: nézzenek utána, mit nevezünk civilizációs betegségnek, és gyűjtsenek ilyeneket.

Célkitűzés:

Nézzük meg, pontosabban mik a kiváltó okok, és mit tehetünk ellenük!

l. Okok és következmények

1. Alapvető ok: az ember környezet-átalakító tevékenysége és civilizált életmódunk.

Soroljuk fel, mit köszönhetünk ennek! Villanyáram, vezetékes víz,
gázfűtés, gépkocsi, telefon, stb.
A Föld minden lakója egyformán élvezi ezeket az előnyöket?
Nem.
A kedvezőtlen, káros hatások jó része azonban nem csak azokat az embereket, vidékeket, országokat érinti, ahol előidézték őket.
Hozzunk példákat olyan környezeti károkra, amelyek a keletkezés helyétől távol is hatnak!
Talajvíz, folyók, tengerek, levegő
szennyezése, ózonlyuk,
atom-katasztrófák, konkrét példák.

A káros hatások legtöbbször regionálisak vagy globálisak.
(Lokális, regionális, globális – fogalmak tisztázása)
A következmények nemcsak térben, de időben is eltolódhatnak.
Például milyen hatásoknak várhatók évek múlva következményei?
Dohányzás, légszennyezés,
sugárfertőzés, gyógyszerek, stb.

2. Gyakori betegségek és okaik

A tankönyv 62. oldalán lévő táblázatában a leggyakoribb magyarországi halálokként szereplő betegségcsoportokat és ezek ausztriai előfordulási értékeit láthatjuk.

ártalmak

Magyarország

Ausztria

szív- és keringési betegségek

53%

20,9%

daganatos betegségek

30%

21,6%

balesetek

5,1%

6,2%

májzsugor

3,2%

-

öngyilkosságok

3%

2,4

légúti betegségek

2,8%

-

Mire következtethetünk az adatok összehasonlításából?

Egy káros hatás többféle betegséget, ártalmat okozhat, és egy betegségnek is általában több oka van. Mégis észrevehető bizonyos hatások és betegségek kapcsolata. Próbáljuk meg a leggyakoribb betegségek felől összegezni az okokat!

A leggyakoribb súlyos betegségek okait gyűjtjük közös munkával táblázatba a táblán, és a füzetükben.

betegség

Kiváltó okok

szív- és keringési betegségek

Dohányzás, rostban, vitaminokban, gyümölcsben, zöldségben szegén, koleszterinben gazdag táplálkozás, elhízás, stressz, mozgásszegény életmód

daganatos betegségek

- Dohányzás: tüdőrákosok (90%-a), a gége, garat, szájüregi, vese, és hólyag daganatos betegek között is több a dohányos,
- levegőszennyezés,
- bizonyos élelmiszer-adalékok, pörkölt, füstölt ételek, vitamin-és rostszegény étrend,
- alkohol (máj, garat, nyelőcső)
- ultraibolya sugárzás – ózonlyuk – freonok, magaslégköri repülők: melanoma
- káros sugárzások
- az immunrendszer gyengülése, stb.

májzsugor

- alkohol

légúti betegségek

- dohányzás
- levegőszennyezés
- veszélyes munkahelyek (bányák, útépítés, hulladéklerakó) azbesztpor

Folytathatjuk a táblázatot néhány közvetlen halálokként nem szereplő, de népbetegsének számító kórral, mint a fogbetegségek, allergiás és mozgászervi betegségek.

ll. Mit tehetünk ezek ellen?

1. A beavatkozás kétféle módja: passzív és aktív védekezés
Passzív: a hatást mérsékeljük, a tüneteket kezeljük. Pl. füldugó a zaj ellen.
Aktív mód: a kiváltó okot szüntetjük meg, vagy mérsékeljük, pl. csendesebb gépek

Mondj példát a kétféle védekezésre

pl.az allergia esetén!

A jobb megoldás általában az aktív védekezés, de erre nem mindig van mód, illetve nem mindig elegendő.

2. Új magyar megoldások környezetünk és egészségünk védelmére

Az előző héten látogattuk a 100 csoda – a jövő születése című kiállítást.
Az ott bemutatott találmányok közül kell adott szempontok szerint gyűjteni, ehhez a kiállítás internetes oldalait is felhasználhatják a tanulók.

1. csoport:

Olyan módszereket, találmányokat gyűjt, amelyek a levegő, a víz, vagy talaj szennyezését csökkentik, illetve tisztítását végzik korszerűbb, vagy hatékonyabb módon.

2. csoport:

Az egészségesebb életmódot segítő találmányokat gyűjti össze.

3. csoport:

Energiatakarékos találmányokat és eljárásokat gyűjt.

4. csoport:

A hulladékok újra felhasználásával készülő termékeket, találmányokat gyűjti.

Lehetnek átfedések is, azaz egy találmány több csoport gyűjtésében is szerepelhet.
Pl. a gyümölcskávé azegészséges életmódot segítő, és a hulladékot hasznosító csoportosításban, vagy a pneumobilok és a hibridhajtású autó az nergiatakarékos és a légszennyezést csökkentő kategóriában.

Megbeszélés:

A csoportok „szóvivői” ismertetik a gyűjtés eredményét, és megbeszéljük, szerintünk melyek azok a találmányok, amelyekkel biztosan fogunk találkozni remélhetőleg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése